BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 23 February 2011

Redupan Kerinduan

Assalamualaikum.....
Keindahan bulan malam ini membuat aku ingin membuka suatu hamparan kehidupn yg mngasyikkan smbil ditemani lagu-lagu penenang jiwa yg mndayu di corong radio...
hati ini sebenarnya gelisah mmikirkn kedua insan bernama ibu dan ayah yg jauh di kampung..terasa rindu untuk mlihat dua org insan mulia yg diutuskn Allah s.w.t kepada ku itu...insan yg mndidikku, mngasuhku dan mmbelai aku seerat mungkin dalam mngenal erti sebuah kehidupan hingga kini...terkenang aku pada nilainya seorang ibu yg bertarung nyawa melahirkan aku...terharu aku mngingati pengorbnan ayah berjemur di tngah pnas demi sesuap nasi buatku....
mak ayah...anakmu ini terlalu merindui untuk menatap wajahmu yg semkin tua meningkat usia...
Tika aku kejauhan di sini...bagaimanakah keadaan mereka...sihatkah ayah ibuku..?? rindukh mereka pda anak bongsu kesyangan mreka ini...atau adkah mereka sedang terseksa menderita mengharungi usia yg smkin tua...
Ya'Allah,kau peliharalah kedua utusanmu kepadaku itu.....aku terlalu menyayangi insan itu.....

Ayah.....
Masih aku ingt saat ayah mulai risau ketika aku handak ke sini dl...tdk tergambar kerisauan ayah utk mninggalkn aku jauh dri pelukannya...wajah ayah tika itu seolah-olah kuat enggan utk melepaskn aku pergi...kerinduan dan kasih syg seorang ayah kpd anak gadisnya jelas terpancar di wajah yg semakin berkerut itu...kekuatan ayah cuba dikumpulkan namun berjuta pesanan diberikan tanda dia mahu aku sentiasa berada dalam keadaan baik-baik shja di sini...rindunya aku untuk menyalami tangan yang mencari rezeki buatku itu..inginku cium tangan tua itu shingga menitis air jernih ini.....namun.....ayah ksayanganku jauh di sana..sedang utuh mngirimkn doa-doa agar aku berjaya di sini...sedangkan ayah di sana sanggup mnahan kebimbangan mmikirkan keadaan ku....tidak pernah sekali pun dia meluahkan kebimbngannya kepada aku..namun utusan kata dan suara sayu ayah cukup mmbuat aku tersentuh tiap kali mndengar suara yg kurindu itu.....
ayahhh....maafkn anakmu ini jika kehadiranku ke dlam dunia ini seringkali membebankan dan mengecewakan hatimu yg suci itu...sungguh.............sungguh bkn itu sebenarnya yg anakmu ini ingin lakukan...tidak ayahhhh...anak mu ini hanya mahu melihat ayahnya gembira dalam membina usia tuanya...anakmu ini tdk mahu lagi ayahnya meratap sedih mngenangkn kenakalan insan bernama anak....
ayah...akan ku buktikan bahawa aku mampu manjadi anakmu yg mampu membanggakan....
hanya untuk ayah...................

Mak..................
tangisanmu tika melahirkan daging bernyawa ini tika akan ku lupakan hingga ke hujung nyawa....tidk akan ku biarkn mak mnangis skli lagi krna kegagalanku.....mak, anakmu ini terlalu mencintaimu.....teringatnya pada senyuman mak tika anakmu ini menjulang kejayaan dlu....senyuman itu ckup bermakna mak....
makkk...
mak jgn hilangkn snyuman itu...jgn biar anak mak ini ketandusan kemanisan itu.....mak...jgn sekali-kali mak ukirkan lukisan duka dlam kehidupanmu hanya kerana anakmu ini...anakmu ini akan terseksa, berdosa kiranya duka menjengah dlm jiwamu.....
mak...anak mak ini sedang bergetar jiwa merindui tubuh yang sering membelainya tika tdo..mngusap syahdu rambutnya dan memeluk erat tubuhnya....makkk...rindunya pada kenangan itu...ingin sj aku berlari pulang utk bersama mu.....hnya kerana kau ibuku.......

~nukilan khas buat~
Hj. Ensan & Pn. Habibah
       24/o2/2o11

0 comments: